Dziś będziemy mówić o Twoim typie osobowości w kontekście realizacji swoich działań w czasie i w życiu. Z typem osobowości przychodzimy już na świat. Oczywiście, w miarę zwiększania świadomości samych siebie trochę się to zmienia – jesteśmy w stanie nad tym pracować. Jednak główny typ osobowości raczej w ciągu życia nie ulega zmianie. 

Dziś zwrócę Ci szczególną uwagę na to, jakie talenty skrywa Twój typ osobowości, oraz jakie ma cienie. Szczególnie zajmiemy się dziś tym, jakie możliwości daje Ci Twój charakter, a jakie może sprawiać problemy – nazwiemy to cieniami typów osobowości.

Metodologia typów osobowości, na jakiej się głównie opieram, to MBTI (od ang. Myers-Briggs type indicator). To metoda mająca ponad 50 lat, która została przetestowana przez tysiące ludzi i mogę Ci z pełnym przekonaniem ją polecić. Pracuję na niej od lat, i wnioski, które pozwala wyciągnąć są moim zdaniem nieocenionym narzędziem do zrozumienia nie tylko siebie i swoich działań, ale także innych ludzi. 

Więcej na temat metody MBTI znajdziesz w podcaście #4, oraz w dodatkowym materiale dołączonym do tego podcastu.

 

Nie wszyscy mają tak jak ja, ale wszyscy, którzy są tacy jak ja, tak mają

Wydaje nam się, że jesteśmy tacy jak inni, lub, że wszyscy są tacy jak my. Natomiast wykorzystanie metodologii określania typów osobowości, uświadamia nam, że jesteśmy w stanie przypisać się do pewnych kategorii. Jest punktem wyjścia do zrozumienia samego siebie i innych. Nasz wewnętrzny sabotażysta czyli to wszystko, co nas blokuje i przeszkadza w codziennym działaniu, może wynikać właśnie z naszego typu osobowości. Z czegoś, z czym się urodziliśmy i z naszych preferencji, które z tego wynikają. 

 

Oczekiwania vs rzeczywistość – jak je do siebie zbliżyć?

Przytoczę Ci na początek ćwiczenie, które przeprowadzałam na jednym ze szkoleń. Każda z osób w grupie ma to samo zadanie – dostaje 3 minuty na zaznaczenie na wcześniej przygotowanej kartce z cyframi od 1 do 99, jak największej ilości cyfr. 

W tym czasie ja zagaduję i przeszkadzam, a osoby  biorące udział w tym ćwiczeniu muszą tak rozdysponować swój czas i energię, aby “policzyć” jak najwięcej cyfr. Jedyne pytanie, które zadaję przed rozpoczęciem zadania to określenie celu: Ile Ci się uda zakreślić numerków w ciągu 3 minut? Statystyczny wynik waha się między 15 a 40, większość osób zakreśla od 20 do 30 liczb. Najciekawszy jest etap skonfrontowania tych wyników z początkowymi założeniami. Zawsze bowiem znajdą się osoby twierdzące, że 3 minuty to wystarczający czas, aby zaznaczyć 99 numerków. I co się okazuje kiedy widzą, że są zupełnie na takim samym poziomie jak inni? Ich poziom satysfakcji spada i jest niższy niż osób, które były bliżej swoich założeń. 

To ćwiczenie ma na celu uświadomienie, że nasz poziom zadowolenia z siebie oraz poziom frustracji zależy od nas samych – od tego, jak wysoko zawiesimy poprzeczkę. Wynik możemy mieć tak samo dobry jak inni, a jednak będziemy z niego niezadowoleni. Wiele ludzi po tym ćwiczeniu zdaje sobie sprawę, że frustracje które przeżywamy nie wynikają z tego, co nam się rzeczywiście przydarza, ale z założeń jakie mamy na swój temat. To właśnie wynika z typu osobowości jakim jesteśmy. 

 

4 wymiary według MBTI

1. Wymiar E-I

Skąd czerpiesz energię? Gdzie preferujesz kierować swoją uwagę? 

 

2. Wymiar S-N

W jaki sposób preferujesz gromadzić informacje, jakim ufasz? 

 

3. Wymiar T-F

W jaki sposób wolisz podejmować decyzje? 

  • Myślenie (ang. thinking) 
  • Odczuwanie (ang. feeling) 

 

4. Wymiar J-P

Jaki jest Twój styl życia, pracy? 

  • Osądzanie (ang. judging) 
  • Obserwacja (ang. perceiving)

 

Zajrzyj do materiałów dodatkowych pod tym podcastem, aby dowiedzieć się więcej i określić swój typ osobowości wg MBTI. 

 

Ekstrawersja – energia skierowana na zewnątrz

Jeżeli masz preferencję na ekstrawersję – czerpiesz energię ze świata zewnętrznego. Kiedy masz jakiś problem, chcesz go przegadać. Potrzebujesz wyrzucić z siebie myśli, które kłębią Ci się w głowie. Zwróć uwagę na to, że często zamiast wyciągać wnioski i wiedzę z rozmów z innymi ludźmi. Czerpiesz satysfakcję z samego faktu rozmowy. 

Niekoniecznie słuchasz tego, co inni mają Ci do powiedzenia. Sama doświadczyłam tego na pewnym szkoleniu, że słuchanie może przynieść mi o wiele więcej korzyści niż mówienie. Dla mnie, jak dla ekstrawertyka było to dużą nauką. 

Kolejną rzeczą, na którą chciałabym zwrócić Twoją uwagę to przywództwo i przejmowanie kontroli – ekstrawertycy mają to we krwi. Kiedy czujemy się predysponowani do zarządzania czy to projektami czy innymi ludźmi, często w parze z tym, idzie poczucie wykorzystywania. Na pewno, jeśli należysz do tej grupy, nie raz czułeś, że inni wykorzystują Twoje chęci i zaangażowanie i nic nie robią, bo wiedzą, że Ty to zrobisz. Zastanów się, czy to nie wynika zwyczajnie z twojej osobowości. Inni tak po prostu nie mają, i to, czy robisz od nich więcej czy mniej, w głównej mierze zależy tylko od Ciebie. 

Trzecią ciekawą kwestią, która dotyczy ekstrawertyków, jest poziom odczuwania znudzenia swoim życiem. Jeśli należysz do tej grupy to istnieje duże prawdopodobieństwo, że lubisz, jak dużo się dzieje wokół, kiedy masz dużo zajęć. W środę planujesz już, co ciekawego będziesz robić w weekend. Kiedy masz taki czas w życiu, że tych różnorodnych wydarzeń jest mniej, możesz odczuwać znudzenie i mieć poczucie, żeTwoje życie jest nieciekawe. 

Zwróć uwagę na to, czy to nie przypadkiem Twoje oczekiwania i tempo jakie sobie narzuciłeś nie powodują właśnie tego odczucia. Czy przypadkiem na tle innych osób nie wychodzisz na osobę która prowadzi bardzo ciekawy i urozmaicony tryb życia? To właśnie wynika z typu osobowości, jakim jesteś. Kiedy sobie to uświadomisz, może będzie Ci lżej i bardziej zrozumiesz swoje odczucia względem trybu życia, jaki prowadzisz.

 

Typ introwertyka, czyli preferencja do świata wewnętrznego 

Teraz zajmiemy się introwertykami. Jeśli masz preferencję do siedzenia w swojej głowie, dyskutowania z samym sobą i rozkładania na czynniki pierwsze problemu, który Cię trapi, to możesz zaliczyć się do tej grupy. Czasem to siedzenie w samym sobie trwa za długo, i nie prowadzi do żadnych konstruktywnych wniosków. 

Dlatego spróbuj wyjść ze swojej głowy i poszukać odpowiedzi na nurtujące Cię pytania, na zewnątrz. Może się okazać, że znajdziesz tam o wiele więcej, niż mógłbyś osiągnąć w samotności. Zastanów się nad tym. 

Kolejną kwestią wartą do rozpatrzenia przez introwertyków jest nieustanne zastanawianie się nad słusznością swoich działań. Znów zwrócę Cię w stronę świata zewnętrznego – zamiast zastanawiać się, czy obrana droga jest dla Ciebie właściwa – zacznij nią iść. Zrób test. Wtedy szybko zweryfikujesz swoje pierwotne założenia i podjęcie właściwej decyzji będzie prostsze. 

Introwertycy często stoją z boku. To dla nich bardzo komfortowa sytuacja. Zaprezentuję Wam to na przykładzie. Miałam okazję poznać, na jednej z sesji coachingowych dziewczynę, która miała fantastyczne pomysły i kiedy się odzywała, wnosiła bardzo dużo dobrego do dyskusji. Jedyną rzeczą nad którą musiałam z nią popracować to to, aby się częściej odzywała. Poradziłam jej, aby, jako introwertyk, nie patrzyła cały czas na siebie i nie skupiała się na swoich odczuciach w danej sytuacji. 

Powiedziałam: Pomyśl, jak dużo wniosłabyś do pracy zespołu, kiedy powiedziałabyś to, co masz w danej chwili na myśli. Spójrz od drugiej strony na Twoją relację z otoczeniem.

Pamiętaj o dodatkowym materiale dołączonym do tego podcastu – w nim znajdziesz dokładne informacje na temat typów osobowości, i mam nadzieję, że po zapoznaniu się z nimi, dokładnie dowiesz się, jakim typem jesteś. 

 

Sensing – potrzebuję twardych dowodów

Przejdźmy do kolejnego rozróżnienia typu osobowości, mianowicie na sensing i intuition, czyli to, w jaki sposób gromadzisz informacje i poznajesz świat. Jacy są wewnętrzni sabotażyści w przypadku sensing?

Nie wierzysz niczemu, czego nie możesz udowodnić. Co za tym idzie – nie wchodzisz w nic, co wydaje Ci się nie zbadane, nie przemyślane. Tu czai się Twój wewnętrzny sabotażysta – uważaj na niego! Może skutecznie odwieść Cię od rzeczy, w które naprawdę warto wejść, w nieodkryte, fascynujące nowe doświadczenia. 

Postaraj się czasem sprawdzić, czy aby coś, co wydaje Ci się obce nie jest rzeczą, która zmieni Twoje życie, albo chociaż postrzegane przez Ciebie jakiejś sprawy. 

Druga rzecz – jako osoba typu sensing możesz bardzo długo podejmować decyzje. Musisz zbierać dane, czytać, analizować. I to jest cecha, która jest w wielu sytuacjach w życiu i pracy bardzo przydatna! Natomiast pamiętaj, że nie dotyczy to wszystkich działań. Spójrz na tę stertę decyzji które czekają na podjęcie tylko dlatego, że Ty wciąż się zastanawiasz i analizujesz. Czasem wystarczy je podjąć szybciej, i zobaczyć co się wydarzy, niż nie podjąć ich nigdy. 

I ostatnia sprawa – nie podcinaj skrzydeł innym. Potrafisz dostrzec wiele wad w działaniu i pomysłach innych ludzi. Natomiast nie wykorzystuj tej cechy w negatywny sposób. Spróbuj być bardziej konstruktywnym w krytyce, i pomóż ludziom realizować swoje marzenia w oparciu o Twoje, jakże cenne, analizy. Kopernikowi też nikt nie wierzył! Aż w końcu mu uwierzyli, ale aż strach pomyśleć, co by się stało gdyby dał sobie spokój ze swoimi dociekaniami przez ludzi którzy podcinali mu skrzydła. 

 

Intuition – widzę więcej

Teraz przejdziemy do drugiego typu – intuition. Jacy są Twoi wewnętrzni sabotażyści? Widzisz świat przez różowe okulary, masz ogromne oczekiwania i plany. Co się wtedy dzieje? Pamiętasz ćwiczenie z cyferkami? Twoja frustracja rośnie, a nie o to chodzi w marzeniach!

Drugi sabotażysta, który wynika z typu osobowości intuition to ten, który nie pozwala Ci zrealizować Twoich planów, ponieważ są one ponad miarę. Są zbyt wielkie i mało realne. Kiedy snujesz wizje, wszystko wydaje Ci się możliwe, jednak ich realizacja Cię przerasta – i nic w tym dziwnego! To powoduje ogromną frustrację, postaraj się do niej nie doprowadzić i weryfikować swoje plany pod tym kątem. 

Trzeci sabotażysta to ten, który podpowiada Ci coraz to nowe pomysły i działania, których podejmowanie skutecznie zatrzymuje te poprzednio podjęte. W tej sposób mamy efekt “przegapiania życia” . Twoje dalekosiężne plany nigdy się nie zrealizują, jeśli nie będziesz konsekwentny. Ta cecha świadczy o Twojej ogromnej kreatywności, natomiast niestety nie przekłada się na Twoją efektywność.

 

Thinking – grunt to logika!

Kolejne preferencje to thinking i feeling. Jeśli jesteś typem osobowości thinking, jest Ci ciężko zrozumieć, że niektórzy ludzie podejmują decyzje pod wpływem emocji. Unikniesz wielu frustracji i konfliktów jeśli zrozumiesz, że światem rządzi nie tylko logika, ale w ogromnej mierze również emocje. 

Drugi aspekt tego typu osobowości to poczucie sprawiedliwości. Masz bardzo wyraźne kryteria sprawiedliwości, i na tej podstawie oceniasz działania innych ludzi. Pamiętaj jednak, że możesz mieć zupełnie inne kryteria sprawiedliwości niż ludzie z którymi pracujesz, lub z którymi musisz podjąć jakieś decyzje. Jeśli weźmiesz to pod uwagę i być może złagodzisz swoje kryteria możesz dojść do bardzo satysfakcjonujących wniosków, unikając niepotrzebnych konfliktów. 

 

Feeling – a gdzie miejsce na emocje?

Przejdźmy teraz do typu osobowości feeling. Jesteś świetny we współodczuwaniu razem z innymi, cechuje Cię duża empatia i to ogromna wartość. Natomiast Twoją słabą stroną jest przejmowanie tego na siebie i przejmowanie się tym, co czują inni. Moja rada jest taka: pozwól innym odczuwać ich emocje. Nawet odczucie złości jest również potrzebne i nie należy za wszelką cenę z nią walczyć. Pozwól innym czuć i przeżywać swoje frustracje i lęki. 

Druga rzecz na którą chciałabym zwrócić Twoją uwagę to wartości. Jako osoba typu feeling żyjesz w zgodzie ze swoimi wartościami i wymagasz tego od innych. Jednak nie wszyscy żyją wg tych samych zasad i wartości. Są też takie sytuacje, że ta sama wartość jest realizowana w zupełnie różny sposób. 

Pokażę Ci to na przykładzie rodziny. Dla jednej osoby rodzina to ważna wartość, dlatego codziennie wychodzi z pracy o 16, żeby spędzić z nią czas. Dla drugiej osoby realizacja tej wartości będzie się objawiać tym, że pracuje do 20, aby zapewnić byt swojej rodzinie i aby jej niczego nie brakowało. Obydwie te osoby kierują się w życiu tą samą wartością, jednak działają w zupełnie inny sposób.

 

Plany na weekend mam już w środę

Ostatni, czwarty wymiar to judging i perceiving. Plany na weekendy masz już dawno ustalone czy budzisz się w sobotę rano i zastanawiasz, co będziesz dzisiaj robił? Jeśli nie jesteś przekonany zajrzyj do dodatkowych materiałów.

Najpierw zajmiemy się judging. Jeśli masz preferencje na judging to lubisz planować i realizować plany. Uważaj, bo ta cecha, choć w wielu przypadkach bardzo cenna, może skutkować ogromną złością na świat, na siebie i na ludzi wokół. Nie zapominaj – życie jest większe, niż Twój plan i często go zmienia, nie masz na to wpływu. Pamiętaj o tym przy kolejnym niezrealizowanym pomyśle, który przerwał nieoczekiwany zwrot akcji. 

 

Plany na weekend? Powiem Ci w sobotę rano

I przed nami ostatnia preferencja – perceiving. Wolisz zostawiać plany otwarte, jeszcze przeanalizować, przemyśleć zanim zamkniesz plan i przejdziesz do realizacji. Przez to bardzo długo podejmujesz decyzję. Moja rada dla Ciebie jest taka: Ustal ze sobą datę podjęcia decyzji. I trzymaj się jej, nawet jeśli nie ukończyłeś jeszcze etapu planowania. Ułatwi to życie Tobie, a w szczególności osobom które w te plany są zaangażowane. 

Jesteś także mistrzem podejmowania decyzji na ostatnią chwilę – zwlekasz tak długo, aż w końcu stoisz pod ścianą i musisz coś zrobić. Często przez to robisz coś źle i w pośpiechu. Zastanów się – czy ten moment nie mógłby być lepiej rozdysponowany? Na pewno unikniesz dzięki temu konfliktów z innymi oraz poczucia własnej porażki. 

Gorąco Cię zachęcam do tego, abyś zajrzał do materiału dodatkowego i określił swoje preferencje. Odkryj swoich wewnętrznych sabotażystów i oswój ich. Pamiętaj, że jesteś taki, jaki jesteś i nie ma w tym nic złego. Pozwól sobie na pracę z tym i dzięki temu polepszenie jakości swojego życia. 

Jeśli masz pomysł, jak mogę sprawić, żeby mój podcast był tym, czego szukasz – daj, proszę znać. Jeżeli jest jakaś ważna tematyka, którą chciałbyś żebym poruszyła napisz do mnie na adres: kontakt@talentdevelopmentinstitute.pl  lub w wiadomości prywatnej na moim fanpage: https://www.facebook.com/coachelakrokosz/ 

Dołącz do nas!

ZOSTAŃ SWOIM NAJLEPSZYM COACHEM

DLA menedżerÓW

Potrzebujesz tego, aby realizować ambitne cele, wykorzystać swój ogromny potencjał i inspirować sobą innych. Nie rozpalisz innych, jeśli sam nie płoniesz.

dla właścicieli firm

Możesz w pełni kreować swoją przyszłość, bo to Ty decydujesz co jest możliwe i co chcesz osiągnąć w swojej firmie. A wiesz, że firmę założyłeś po to, aby sięgnąć po swoje marzenia i niezależność!

Dla specjalistów i ekspertów

Musisz mieć wysoki poziom wewnętrznej motywacji i jak najlepiej korzystać ze swojego potencjału, aby realizować postawione przed Tobą ambitne cele i pracować dla siebie z poczuciem satysfakcji i radości.

Dla każdego człowieka

Aby walczyć o swoje cele, marzenia, o swoje życie i osiągać to wszystko z poczuciem satysfakcji i radości, a nie stresu i frustracji.

Jak działa Program?

HARMONOGRAM I ELEMENTY

Self Coaching Program obejmuje comiesięczne wsparcie i działania rozwojowe, składające się zarówno ze szkoleń online, sesji mentoringowych, sesji coachingowych, jak i business masterclass oraz coachingu biznesowego w wersji menedżerskiej. Poniżej przedstawiony jest harmonogram programu obejmujący aktywności w każdym miesiącu.

W szkoleniach i sesjach możesz uczestniczyć na żywo lub obejrzeć ich nagrania w swoim panelu programu, wtedy kiedy tego potrzebujesz lub kiedy masz czas.